Kijkje in mijn klas: zo bereid ik mijn lessen voor
Ik neem je mee in mijn lesvoorbereiding voor de kleuters: een tekenles rondom de kunstenaar Jean Tinguely waarbij het tekenen van contouren door middel van omtrekken en het gebruik van sjablonen centraal staat.
Inmiddels heb ik een fijn format voor mijzelf ontwikkeld, waarbij ik mijn les compact kan uitwerken zonder ellenlange teksten die je - als de les eenmaal begint - toch niet meer terugleest. Onder het bericht zal ik een link naar het sjabloon (lees: super basic), delen.
Thema
De meeste lessen in mijn kunstklas sluiten aan op de thema’s waar in de groepen aan wordt gewerkt. In groep 3 zijn dit de thema’s van Lijn 3, vanaf groep 4 de thema’s van de methode Naut, Meander en Brandaan en bij de kleuters van de Kleuteruniversiteit. Voor deze les gaan we aan de slag met het thema ‘beroepen’.
Kunstzinnige link
Mijn volgende stap: ik ga op zoek naar een kunstzinnige link die bij het thema past. Ik blader door kunstboeken, scroll door mijn albums met foto’s van museumbezoeken, denk aan actuele tentoonstellingen/gebeurtenissen of een tof kunstwerk dat ik ooit heb gezien en mij is bijgebleven. Alles kan een inspiratiebron zijn. Voor deze les besluit ik het thema te koppelen aan het werk van Tinguely die bekend staat om zijn indrukwekkende bewegende machines. Kunstenaar én uitvinder dus, twee mooie beroepen.
Lesdoel en materiaalkeuze
Op mijn school maken we gebruik van de methode Creëer en Leer. Je vindt hier kant-en-klare lessen in terug, maar meestal gebruik ik enkele onderdelen ervan. Zo ook voor deze les. Ik vind in de database een les over uitvinders, met als doel: een contour tekenen door middel van vormen omtrekken. Leuk!
Ik besluit om mijn doos met ouderwets constructiemateriaal in te zetten, waarmee de kinderen goed onderdelen van een machine kunnen tekenen. De kids hebben al eerder met krijt en stift gewerkt, dus ik kies nu voor balpen en fineliner. Het lesidee begint nu langzaam te ontstaan. Tijd om het concreet te maken.
Lesopzet
In een document werk ik voor mijzelf kort uit wat de opdracht is die ik mijn leerlingen geef, de doelen waar aan worden gewerkt en denk ik na over de vier stappen van het creatieve proces: oriëntatie, onderzoek, uitvoeren, evaluatie. Ook noteer ik voor mijzelf welke materialen ik nodig heb en plak ik soms wat interessante weetjes over de kunstenaar of het kunstwerk in het document. Door op deze manier te werken, kan ik heel gestructureerd mijn les uitwerken en pak ik het er makkelijk even bij tijdens de les.
Bij het onderdeel oriëntatie kies ik voor een prikkelende start. Vaak kies ik één kunstwerk dat we volgens de methode van Visual Thinking Strategies (hier later een andere blogpost over) met elkaar bespreken. Voor deze les gebruikte ik het filmpje van de methode waarin toevallig al enkele kunstwerken van Tinguely aan bod kwamen en liet ik o.a. de teken- en muziekmachine van Tinguely zien op video.
In het onderdeel ‘onderzoek’ geef ik instructie rondom het lesdoel. In dit geval leg ik uit en laat ik zien hoe je een vorm kunt omtrekken met het constructiemateriaal en hoe je een contour kunt maken met een sjabloon. Voor dit laatste doel heb ik een bak met sjablonen (van oude spelletjes, verpakkingen, lasercut-projecten) uit de kast gepakt.
De uitvoerende fase
Tijdens het geven van de les ontstaan vaak weer spontaan nieuwe ideeën waarbij ik inspeel op de behoeften die ontstaan bij de leerlingen. Zo bedacht ik mij tijdens de les dat mijn bak met spirograaf-vormen ook wel leuk kan zijn en besluit ik later in de les naast kleurstiften ook waterverf aan te bieden.
Ik probeer bewust niet direct alle materialen aan te bieden om de kinderen gedurende de les te blijven prikkelen, zichzelf uit te dagen en te verwonderen.
We sluiten de les vaak af door het werk op één plek te verzamelen en het werk met elkaar te bekijken. Wat valt op? Wat ging goed? Wat was lastig? En wat meer specifieke vragen die meer op het lesdoel zijn gericht.
Na afloop van de les pas ik mijn lesopzet digitaal aan, zodat deze up to date is voor een volgende les en een volgend schooljaar.
Lesformat
Ook aan de slag met mijn lesvoorbereiding. Download het bestand hier. Het is een link naar een gedeeld Google-document. Vergeet niet een kopie op te slaan ;-)
Vond je deze blog leuk om te lezen? Of heb je een vraag over mijn lesvoorbereiding? Laat het mij weten op Instagram. Dat vind ik superleuk om te horen en door te reageren of mijn post te delen kunnen anderen mij weer beter vinden.