Mijn drie favoriete routines in de klas
Hoe loop je met een schaar door de klas? Hoe ruim je jouw tafel op? Hoe was je je handen zonder dat de ruimte in een zwembad verandert? Hoe zit je veilig op je kruk? Hoe gebruik je de föhn? Hoe haal je een kwast uit een waterpot?
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van dagelijkse handelingen die in mijn klas voorbij komen, allemaal zo goed als geautomatiseerd. En ik moet zeggen… I love it! Want deze routines zorgen niet alleen voor rust en duidelijkheid bij de leerlingen, maar het helpt mij ook enorm om niet totaal overprikkeld te raken en rustig weer aan een nieuwe les te beginnen. Deze drie routines zijn inmiddels mijn favoriet:
1. De schoonmaakbak
Sinds ik een schoonmaakbak in de klas heb staan, is het sprayen van de spuitbus met schoonmaakmiddel soms bijna net zo leuk als de hele kunstles (ha ha). Zo enthousiast zijn de leerlingen om hun tafel schoon te maken.
Standaard in de klas dus een bak met doekjes, sponzen en spuitbussen. Regel: je maakt aan het eind van de les de tafel schoon voor de volgende groep. Net zoals de vorige groep dit voor deze groep heeft gedaan. De kinderen weten inmiddels niet beter. Natuurlijk wordt de eerste keer de hele tafel ondergesprayd, wordt er een keer op een ander gesprayd, maar ook dat is nu helder…. Ga je er bewust niet juist mee om, dan mag je terug naar de klas. En hoe heerlijk is het dat de leerlingen zelfs de doekjes netjes in een vierkant vouwen uit zichzelf (oké misschien een paar dan ;-)).
2. De verfblousjes
Het was een terugkerend ding: verfblousjes die ik binnenstebuiten van de grond mocht rapen na een les. Dat moest anders. Vanaf groep 1 leer ik de kinderen om hun verfblouse netjes uit te doen door aan hun mouwen te trekken. Ze zoeken het lusje op en geven het blousje aan het eind van de les aan zodat ik het weer keurig op kan hangen.
3. De materialentafel
Een tijdje terug heb ik een mooie ontdektafel (tuff tray) gekocht die ik kan inzetten voor activiteiten en presentatie van objecten. In de praktijk werd de tafel toch vooral gebruikt voor opslag. Ook dat moest anders. Sinds dit schooljaar gebruik ik het als centrale plek in het midden van het lokaal om materialen op te verzamelen voor mijn les. De leerlingen weten nu dat ze daar materialen kunnen pakken voor hun opdracht en na afloop weer kunnen terugleggen. Ook gebruik ik de plek om werk tussendoor droog te föhnen.
Ik ben zo benieuwd naar jouw favoriete routine! Praat mee op Instagram.